ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

» » امدادرسانی به دیابتی ها

امدادرسانی به دیابتی ها

 


فرض کنید در پارک در حال قدم زدن هستید. ناگهان فرد بدحالی را می بینید که روی نیمکت نشسته و هوشیاری اش را از دست داده است. در این زمان چه می کنید؟
به دلیل آن که مشکل مصدوم قابل تشخیص نیست باید بلافاصله تا قبل از آن که فرد بیهوش شود علت اصلی بیماری را از او پرسید. در این زمان ممکن است او تنها در چند کلمه به شما بگوید که مبتلا به دیابت است و از هوش برود.


● چه باید کرد؟
دیابت یا مرض قند، ناتوانی بدن در سوخت و ساز مناسب قندهاست. در این بیماری انسولین، همان هورمونی که از لوزالمعده ترشح می شود مقدار و اثرش کم شده و نمی تواند قند را از خون به سلول ها منتقل کند به معنای دیگر قدرت کاهش قند خون را ندارد. اگر قند در خون باقی بماند سلول های بدن سوخت خود را از چربی ها تامین و قند باقیمانده در خون نیز از طریق ادرار دفع می شود.
دیابت ۲ نوع دارد؛ دیابت نوع یک و دیابت نوع ۲. در دیابت نوع یک معمولا انسولین در بدن ترشح نمی شود و نیاز به تزریق انسولین است و معمولا افراد در سنین پایین دچار این نوع دیابت می شوند. در دیابت نوع ۲ انسولین به مقدار کم ترشح می شود و اغلب نیاز به تزریق انسولین نیست و در افراد بزرگسال که اضافه وزن دارند، رخ می دهد.
خوب است بدانید افراد دیابتی ممکن است در طول بیماری خود دچار اغمای دیابت یا شوک انسولین شوند.

● اغمای دیابت
این وضعیت زمانی رخ می دهد که قند خون فرد دیابتی بر اثر عدم تزریق انسولین، پرخوری، فعالیت کم، تنش یا ترکیبی از اینها بالا برود و کمبود انسولین باعث افزایش سطح قند خون شود.
از علایم و نشانه های اغمای دیابت، شروع تدریجی علایم سرگیجه، تشنگی شدید، تکرر ادرار، پوست قرمز، گرم و برافروخته، استفراغ، بوی میوه یا شیرینی از دهان، تنفس سنگین و بالاخره بی هوشی است.

 

● شوک انسولین
شوک انسولین زمانی رخ می دهد که فرد دیابتی، انسولین بسیار زیادی مصرف کرده و سطح قند خون به طور ناگهانی پایین آمده باشد. از علایم و نشانه های شوک انسولین شروع ناگهانی علایم از دست دادن تعادل، گرسنگی، آبریزش از دهان، سردرد، رنگ پریدگی و گزگز یا مورمور انگشتان، تعریق فراوان، لرزش و بیهوشی احتمالی است.

● اقدامات لازم
تشخیص اغمای دیابت از شوک انسولین کار سختی است. اغلب اوقات مصدوم خودش می تواند اقدام لازم برای بهبودی را بگوید. اما اگر بیمار قادر به سخن گفتن نبود و شما شک دارید که سطح قند خون بالا یا پایین است در صورتی که مصدوم هوشیار است کمی شکر روی زبان او بمالید و چند دقیقه صبر کنید. اگر وضعیت بیمار بهتر شد،
احتمالا او دچار شوک انسولین شده است. به او مقدار کمی غذا یا نوشیدنی شیرین دهید، اما اگر بیمار بهبود نیافت سریعا با ۱۱۵ تماس بگیرید. در این حالت بهتر است بیمار را طاق باز خوابانده و کمی سر را بالا و به یک سمت نگه دارید تا راه هوایی باز بماند و در صورت استفراغ مواد و ترشحات خروجی موجب انسداد مجاری تنفسی نشود



گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی دیابت ایران

توسط : diabet  در تاریخ : 1-02-1396, 11:20   بازدیدها : 10218   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
نظرات
ارسال نظر

نام شما :
ایمیل شما:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد :           تصویر كد امنیتی
عکس خوانده نمی شود

کد را وارد کنید :