ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

» » تشخیص دیابت با یک ریزتراشه

تشخیص دیابت با یک ریزتراشه

 
14ژوئیه 2014- با افزایش میزان چاقی در میان کودکان، میزان ابتلا به دیابت نوع 2 نیز در این گروه سنی افزایش یافته است. همراه با افزایش ابتلا بزرگسالان به دیابت نوع1، افتراق  بیماری دیابت نوع 1 و 2 بدون توسل به یک تست آزمایشگاهی گران قیمت که برای بررسی آنتی بادیهای منحصر به فرد دیابت نوع 1 انجام می شود و چندین روز بطول می انجامد، کار بسیار مشکلی است. در حال حاضر با استفاده از  فناوری نانو در یک ریز تراشه، محققان آمریکایی  توانستند آزمایشی ارزان، سریع و قابل حمل را که در آزمایشگاه های استاندارد قابل انجام است، به خانه ها بیاورند.

برایان فلدمن یکی از مخترعان آزمون تشخیصی دیابت نوع 1 مبتنی بر ریز تراشه
محققان  دانشکده ی  پزشکی  دانشگاه  استانفورد با ارائه  مقاله ی خود  در مجله ی Nature Medicineتوضیح  دادند که این آزمایش جدید دستی ریز تراشه ای، نه تنها قادر به تشخیص دیابت نوع 1 با حساسیت بالا می باشد بلکه  دارای پتانسیل کشف نشانگرهای زیستی این بیماری است که قبل از این ناشناخته بود.
محققان صحت  تشخیص آزمون  ریزتراشه را با استفاده از نمونه ی خونی بیمارانی که به تازگی  این بیماری در آنها  تشخیص داده شده است و افراد غیر دیابتی  و مقایسه ی آن با نتایج آزمایشگاهی  به اثبات رساندند.
دانشمندان  می گویند: این آزمایش قابل حمل  و ارزان  نه تنها  می تواند موجب بهبود  مراقبت از بیماران  شود بلکه  به محققان  برای درک  بهتر دیابت نوع 1 کمک می کند.
دو نوع اصلی دیابت وجود دارد- نوع 1 و 2- که هر دو توسط بالا رفتن  مقدار قند خون شناسایی می شوند، در حالیکه  دارای  علل مختلفی  هستند و نیاز به درمانهای متفاوتی دارند.
دیابت نوع 1 زمانی رخ می دهد که سیستم  ایمنی بدن به سلولهای سازنده انسولین درپانکراس حمله می کند و موجب از بین رفتن توانایی  بدن برای تولیدهورمون انسولین که مسئول بررسی  و تنظیم  مداوم  قندخون است، می گردد.
دیابت  نوع 2 زمانی اتفاق می افتد که  بدن نسبت به انسولین مقاوم شود، بنابراین  حتی اگر پانکراس هنوز  بتواند انسولین  تولید کند، سلولها که به این هورمون نیاز دارند نمی توانند  به درستی  از آن استفاده  کنند.  این دو نوع  بیماری  توسط  آزمایش  اتوآنتی بادی هایی  که  می توانند سلولهای پانکراس را تخریب کنند وتنها دردیابت نوع 1 وجود دارند، قابل تشخیص هستند.
افزایش همپوشانی در جمعیت هایی که می توانند به دیابت نوع 1و2 مبتلا شوند سبب شده است تشخیص این دو بیماری از یکدیگر مشکل گردد.
در گذشته هنگامیکه در کودکان علایم بیماری دیابت ظاهر می شد  شما می توانستید با اطمینان  نسبتاً بالایی  بگویید که کودک به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا شده است و هنگامیکه  علایم دیابت در یک فرد  میانسال  دارای  اضافه وزن مشاهده می شد، به احتمال زیاد می توانستید  دیابت نوع 2 را در فرد تشخیص دهید. تفاوت میان این دو آنقدر زیاد بود که در اکثر موارد تأیید  آزمایشگاهی غیر ضروری بنظر می رسید زیرا روش آزمایشگاهی بسیار مشکل، گران قیمت و وقت گیر بود، اما در حال حاضر به دلیل  افزایش  چاقی در میان  کودکان، تعداد بیشتری از افراد  در این رده ی سنی  به دیابت  نوع 2 مبتلا می شوند و به دلایلی که هنوز مشخص نیست بزرگسالان بیشتری به دیابت نوع 1 مبتلا می گردند که موجب افزایش همپوشانی بین  این دو جمعیت شده است به همین دلیل نیاز به تشخیص سریع و ارزان  برای افتراق دو بیماری  افزایش یافته است.
همچنین نیاز به تشخیص زود هنگام، با توجه به شواهد روزافزون درباره ی بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با درمانهای تهاجمی در مراحل اولیه ی بیماری، افزایش یافته است. محققان معتقدند اگر بیماری دیابت نوع 1 در مراحل اولیه شناسایی شود فرصت کافی برای  متوقف کردن حمله ی سیستم ایمنی  به پانکراس و حفظ بخشی از ظرفیت  تولید انسولین  وجود خواهد داشت.
درحال حاضر آزمونهای تشخیص دیابت نوع 1 در آزمایشگاه بسیار گران قیمت و طولانی است. روش استفاده از ایزوتوپ ها برای  تشخیص آنتی بادیها در دیابت نوع 1 چند روز بطول می انجامد و نیاز  به افراد آموزش دیده  و صرف چند صد دلار به ازای  هر بیمار دارد.

درمقابل، آزمایش ریز تراشه ای جدید بدون استفاده از مواد رادیواکتیو درعرض چند دقیقه انجام می شود و با یک  آموزش ساده قابل انجام است. در مورد هزینه ی این آزمایش، محققان  تخمین زده اند که هر ریزتراشه (میکروچیپ) درحدود 20 دلار هزینه دارد و برای حداقل 15 آزمایش قابل استفاده می باشد. در این آزمایش  جدید تنها  نیاز به مقدار کمی خون می باشد که با سوزن زدن بر نوک انگشت بدست می آید.
در این آزمون جدید از یک تراشه ی پلاسمونیک طلا برای تشخیص نور فلورسانس نزدیک به فرکانس مادون قرمز، برای تشخیص آنتی بادی اختصاص دیابت نوع 1 استفاده می شود. این وسیله از یک صفحه ی شیشه ای که از ریز تراشه ها با  پوششی از مجموعه ای از جزایر طلایی با سایز نانو تشکیل شده است، این جزایر طلایی سیگنالهای فلورسنت را برای تشخیص  اتوآنتی بادیها تقویت می کنند. نویسنده ی ارشد این مقاله، برایان  فلدمن استادیار غدد اطفال در دانشکده ی پزشکی استانفورد می گوید: با این آزمایش جدید نه تنها می توانیم دیابت را بطور موثر و گسترده تر  تشخیص دهیم بلکه می توانیم  درک بهتری از دیابت بدست آوریم( هم سیر طبیعی بیماری وهم چگونگی تأثیر درمانهای جدید بر بدن را درک کنیم).
دکتر فلدمن  و همکارانش  انتظار دادند  این  آزمون پتانسیل شناسایی افراد درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را داشته باشد - نظیر خویشاوندان افرادی که درحال حاضر  به دیابت نوع  1 مبتلا هستند- این آزمایش می تواند قبل از ظهور علایم بیماری، وجود اتوآنتی بادیها را در خون تشخیص دهد و همچنین به دلیل پایین بودن هزینه ی انجام آن  می تواند برای غربالگری  اتوآنتی بادی دیابت نوع 1 درابعاد وسیع در جمعیت عمومی  استفاده  شود.
دکتر فلدمن می افزاید: اتوآنتی بادیها در  واقع توپ های  کریستالی هستند اگر فردی هنوز به دیابت  مبتلا نشده باشد اما در خون او یک نوع اتوآنتی بادی مربوط به دیابت وجود داشته باشد درمعرض خطر قابل توجهی برای ابتلا به این بیماری قرار می گیرد. وجود چندین نوع اتوآنتی بادی  میزان خطر را به 90 درصد افزایش می دهد. با این آزمایش امکان تشخیص افراد در معرض خطر پیش از ابتلا به بیماری  وجود دارد این کار به پیشگیری از وقوع دیابت یا پیشگیری از عوارض  آن از طریق درمان زود هنگام  کمک می کند.
دانشمندان درحال ثبت این اختراع جدید هستند، همچنین سازندگان آن برای دریافت تایید سازمان غذا و داروی آمریکا  برای ارائه  این  آزمایش  به بازار  در ایالات  متحده  و سراسر جهان اقدام کرده اند.در همین اثنی محققان دانشگاه سینسیناتی نتایج تحقیق اخیراً خود را در Medical News Todayمنتشر کردند آنها موفق به معکوس نمودن  دیابت نوع 1 در موشها با استفاده  از افزایش گیرنده های TLR4  برای تعمیر  خطا در سلولهای ایمنی  شدند. این گیرنده ها در انسان نیز وجود دارد- با برخی از تفاوتها – بنابراین  برای بررسی  تأثیر این درمان  در انسان  نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. با اختراع ابزارهای تشخیصی نوین و کشف روشهای درمانی جدید امیدهای تازه ای برای نجات از این بیماری و عوارض آن بوجود آمده است.



گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی دیابت ایران

توسط : diabeti  در تاریخ : 25-06-1393, 18:56   بازدیدها : 41431   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
نظرات