ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

» » یک روش جدید برای شناسایی زود هنگام دیابت نوع ۲

یک روش جدید برای شناسایی زود هنگام دیابت نوع ۲

 

یک روش جدید برای شناسایی زود هنگام دیابت نوع ۲

 

محققان "کالج دانشگاهی لندن"(University College London) ادعا می‌کنند آزمایش جرم گوش به منظور اندازه‌گیری سطح گلوکز می‌تواند شناسایی زودهنگام بیماری دیابت نوع ۲ را امکان‌پذیر کند.
به گزارش راهبرد معاصر به نقل از دیلی میل، محققان انگلیسی در مطالعه اخیرشان ادعا کرده‌اند که با اندازه‌گیری سطح گلوکز از جرم گوش یک فرد می‌توانند احتمال ابتلای افراد به بیماری دیابت نوع ۲ را زودتر تشخیص دهند.

محققان گفتند که انجام این آزمایش ارزان برای اندازه‌گیری سطح گلوکز تقریباً ۶۰ درصد نسبت به آزمایش استاندارد فعلی که برای تشخیص این بیماری انجام می‌شود، قابل اطمینان‌تر است.علاوه بر این محققان گفتند این آزمایش می‌تواند در خانه بدون نظارت بالینی انجام شود و علاوه بر آن می‌تواند برای اندازه‌گیری آنتی بادی‌های کووید-۱۹ نیز مورد استفاده قرار گیرد."آندرس هاران وایوز"(Andres Herane-Vives) نویسنده مقاله از کالج دانشگاهی لندن گفت: در سطح جهانی تخمین زده می‌شود که از هر دو بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ ابتلای یک نفر از آنها به دیابت تشخیص داده نمی‌شود.

وی افزود: این وضعیت احتمالاً طی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بدتر شده است زیرا ممکن است افراد تحت غربالگری قرار نگیرند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در زمان تشخیص چند عوارض این بیماری را دارند، بنابراین تشخیص زودتر بیماری بسیار حیاتی است. روش استاندارد طلایی فعلی برای آزمایش سطح مزمن گلوکز به نمونه خون نیاز دارد و کاملاً قابل اعتماد نیست زیرا از پروتئین‌های خون به عنوان پروکسی برای تعیین میزان واقعی قند استفاده می‌کند، اما ما در حال تلاش برای ایجاد یک روش دقیق‌تر و ارزان‌تر برای اندازه‌گیری سطح گلوکز در طولانی مدت هستیم.

دستگاه آزمایشی که این محققان توسعه داده‌اند، شبیه یک سواب پنبه‌ای معمولی است اما دارای یک ترمز است که از فرو رفتن بیش از حد این ابزار به گوش و آسیب رساندن به آن جلوگیری می‌کند. محققان در مطالعه خود ۳۷ شرکت کننده را که به دیابت مبتلا نبودند مورد بررسی قرار دادند. تحقیقات قبلی این گروه از محققان نشان داده بود که این دستگاه می‌تواند میزان هورمون استرس کورتیزول را نیز اندازه گیری کند. اندازه‌گیری دقیق کورتیزول به طور سنتی دشوار است، زیرا سطح آن می‌تواند نوسان داشته باشد. به طور معمول نمونه‌هایی از مو افراد گرفته می‌شود اما به گفته محققان همه افراد موی کافی برای یک نمونه قابل اعتماد را ندارند.

"راشل باترهام"(Rachel Batterham) متخصص دیابت از کالج دانشگاهی لندن که در مطالعه حاضر نقش نداشته است گفت: دیابت نوع ۲ دلیل اصلی کاهش بینایی، سکته‌های قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیه و مرگ زودرس در سطح جهانی است. برای جلوگیری از این موارد، لازم است که بیماری افراد را در اسرع وقت تشخیص دهیم اما این امر به دلیل عدم استفاده از آزمایش غربالگری آسان با مشکل روبرو شده است. این دستگاه جدید ممکن است امکان غربالگری انبوه و شناسایی زودتر دیابت نوع ۲ را فراهم کند.

 دکتر وایوز و همکارانش در حال برنامه‌ریزی برای انجام آزمایشات بزرگتر توسط دستگاه نمونه اولیه خود در گروه بزرگی از افراد حتی افراد مبتلا به دیابت، هستند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Diagnostics" منتشر شد.



گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی دیابت ایران

توسط : diabeti  در تاریخ : 23-09-1399, 05:01   بازدیدها : 1705   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .