ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

» » » الگوی مناسب تغذیه برای بعد از رمضان

الگوی مناسب تغذیه برای بعد از رمضان

 


 رمضان امسال هم با آن لحظه‌هاي ناب سحر و ثانيه‌هاي دلرباي نزديك افطارش به پايان رسید. انگار تا چند روز پس از رمضان دوست نداريم در اواسط روز چيزي بخوريم و بياشاميم. تهيه صبحانه و ناهار مشكل مي‌شود و خوردن اين وعده‌ها برايمان سخت و مشقت‌آور.صبحانه را ناقص مي‌خوريم، ناهار را به عصر موكول مي‌كنيم، اما ميل به خوردن شام همچنان در ما قوت دارد و آن را كامل و پر و پيمان ميل مي‌كنيم.حتي گاهي ناخواسته در وقت سحر و هنگام نماز صبح تا چيزي نخوريم دوباره به خواب نمي‌رويم. در واقع يك ماه امساك موجب مي‌شود تا دستگاه گوارش خود را با اين شرايط عادت دهد؛ اما چه كنيم تا به الگوي تغذيه‌اي پيش از اين ماه برگرديم؟

دستگاه گوارش را آماده الگوپذيري كنيد
تا چند روز پس از ماه مبارك، از مصرف ناگهاني غذاهاي حجيم و گاه بيش از حد سرد و گرم بپرهيزيد و غذا را در حجم كم و به دفعات بيشتر ميل كنيد تا به دستگاه گوارش لطمه‌اي وارد نشود و آماده الگوپذيري شود.بهتر است صبحانه را مناسب، ناهار را كم حجم و متعادل و در ميان وعده‌هاي پيش از ظهر و عصرانه از نان و پنير و گردو، چاي و خرما و ميوه‌جات استفاده كنيد. در وعده شام هم غذاهاي حاضري همچون نان و پنير و هندوانه، ماست و خيار يا آب دوغ خيار ميل كنيد.

وزن‌تان را ثابت نگه داريد
به دليل آن‌كه در ايام روزه‌داري برخي افراد، فرصت كافي براي نوشيدن آب يا تامين ذخاير انرژي ندارند، امكان دارد چند كيلويي دچار افت وزن شده و سوخت و ساز بدن آنها بسته به شرايط روزه‌داري تا حدودي كاهش يابد بنابراين در روزهاي پس از ماه مبارك ازمصرف زياد غذاهاي پرچرب و پركالري اجتناب كنيد؛ چراكه به دليل سوخت و ساز پايين بدن، اين مواد به محض ورود در بدن اندوخته و باعث افزايش ناگهاني وزن مي‌شود. بدون شك مصرف متعادل غذا به تثبيت وزن شما كمك شاياني خواهد كرد.

از مشاور تغذيه كمك بگيريد
روزه اولي‌ها يا نوجواناني كه در اين سن توفيق روزه‌داري يافته‌اند، احتمال دارد به دليل تغيير شرايط متابوليسمي بدن درروزهاي اوليه كم‌اشتها باشند و از خوردن بموقع و كافي موادغذايي مناسب اجتناب كنند.به جهت آن‌كه نوجوان در سن رشد است و حتما بايد سه وعده اصلي غذاي روزانه را استفاده كند، بهتر است والدين براي سر و سامان دادن به برنامه غذايي او از يك مشاور يا متخصص تغذيه كمك بگيرند.

در اواسط روز مايعات بنوشيد
تا چند روز پس از رمضان ميل به خوردن آب بخصوص در اواسط روز كم است. از اين‌رو مصرف چاي كمرنگ، آبميوه، شربت‌هاي كم شيرين خانگي همچون خاكشير، تخم شربتي، سكنجبين با خيار رنده شده، ميوه‌هاي آبداري چون هندوانه، طالبي، هلو و شليل و همچنين نوشيدني‌هاي لبني مانند دوغ، شير، كفير يا عرقيات گياهي توصيه مي‌شود

 




گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی دیابت ایران

توسط : diabet  در تاریخ : 29-01-1393, 08:47   بازدیدها : 9253   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .