ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

» » آفت کش ها و ابتلا به دیابت

آفت کش ها و ابتلا به دیابت

 

 

رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران با اشاره به اینکه مسمومیت با آفت کش ها باعث ایجاد اختلالات حرکتی و بیماریهای گوارشی می شود، عنوان کرد: آسیب ناشی از تجمع سم آفت کش ها در پانکراس و کبد باعث ابتلا به دیابت می شود. دکتر محمد عبداللهی درباره ابتلابه دیابت و آلزایمر در اثر ورود سموم ناشی از آفت کش ها به بدن، اظهار کرد: از جمله ارگان هایی که با ورود سم آفت کش ها به بدن دچار مشکل می شوند می توان به پانکراس و کبد اشاره کرد. از آنجایی که این دو عضو بدن در ترشح هورمون کنترل کننده قند خون موثر هستند با تجمع سم در این اعضاء فعالیت های مربوط به کنترل قند مختل شده و ممکن است در موارد حاد باعث ایجاد دیابت شود. وی اضافه کرد: آلزایمر نیز نوعی فراموشی است که علت مشخصی ندارد و تا کنون روشن نشده است که منشاء آن ژنتیکی است یا محیطی، اما باید ذکر کرد که تجمع سم باقیمانده بر روی محصولات غذایی بویژه سبزی ها و میوه ها از جمله عوامل ایجاد کننده آلزایمر است. رئیس انجمن سم شناسی ومسمومیت های ایران، با بیان اینکه یکی دیگر از مکانیسم های مسمومیت با آفت کش ها ایجاد رادیکالهای آزاد در خون است عنوان کرد: خوشبختانه تحقیقات کاملی در دنیا در این زمینه در حال انجام است و مشخص شده برخی مواد غذایی چون سبزی ها و میوه ها یی که حاوی منابع سرشار آنتی اکسیدان هستند از تاثیر این سموم بر روی اندام های داخلی بدن کم می کنند. وی افزود: البته شست و شوی میوه ها و سایر محصولات کشاورزی و پختن گوشت به میزان زیادی از سمیت محصولات تازه سم پاشی شده و گوشت خام می کاهند زیرا شست و شوی باعث تجزیه سم می شود اما با این اقدام سم به به طور کامل از بین نرفته و همان مقدار باقی مانده به صورت مزمن در بدن تجمع و باعث ایجاد بیماری می شود.

دکتر عبداللهی ابتلا به بیماریهای گوارشی و اختلالات عضلانی – حرکتی را نیز از جمله دیگر عوارض مسمومیت با آفت کش ها دانست و گفت: علائم این نوع مسمومیت غیر اختصاصی است و تشخیص مشکلی دارد. با این حال سر درد، بروز اشکالات عصبی-حرکتی، مشکل در راه رفتن، تفکر، فراموشی زودرس، انزوا طلبی، پرخاشگری و عصبانیت از جمله تظاهرات این مسمومیت هستند. وی در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: این مسمومیت برای گروه پزشکی نیز نا آشناست و لازم است در روشهای تشخیصی پزشکان گنجانده شود. آفت کش ها با از بین بردن آفات گیاهی، میزان رشد محصولات کشاورزی راچندین برابر می کنند اما باید توجه کرد این ترکیبات به همان اندازه که برای آفات مضر هستند برای بدن انسان نیز خطر ساز بوده و مشاهده شده است گاهی افرادی که به صورت تصادفی به این سموم دسترسی دارند و یا به دنبال اقدام به خودکشی با آفت کش های نظیر قرص برنج هستند به مسمومیت های حاد که در مواردی منجر به مرگ شده است دچار شده اند.

داروی رهایی بخش بیماران دیابتی از تزریق انسولین
دانشمندان ادعا می کنند با ارائه درمانی که می تواند مبتلایان به دیابت نوع ۱ را از تزریق مادام العمر انسولین رهایی دهد، به پیشرفت مهمی در مبارزه با دیابت نوع ۱ دست یافته اند. به گزارش ساندی اکسپرس، در بیماری دیابت نوع ۱، سیستم یمنی بدن بیمار، لوزالمعده را هدف قرار می دهد. در صورتی که این بیماری درمان نشود، آسیب بسیاری به لوزالمعده وارد می شود و این عضو بدن دیگر نمی تواند بطور طبیعی انسولین تولید کند. تولید طبیعی انسولین مانع از افزایش قند خون می شود. افزایش قند خون می تواند برای فرد خطرناک و مهلک باشد. اکنون گروهی بین المللی از دانشمندان می گویند این درمان جدید که DiaPep277 نام دارد فرایندی را متوقف می کند که موجب حمله سیستم ایمنی بدن به لوزالمعده در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می شود. پژوهشگران گفتند این داروی جدیدی در ۳ سال آینده وارد بازار می شود.
دانشمندان ابراز امیدواری کردند در بیمارانی که بیماری دیابت نوع ۱ در آنها به تازگی تشخیص داده شده است، این درمان بتواند از رشد بیماری جلوگیری کند، چرا که مانع از نابودی سلولهای حیاتی و انسولین ساز لوزالمعده می شود.این دارو به بدن بیمار اجازه می دهد تا با انسولینی که خودش می سازد، زندگی کند. در نهایت به پانکراس امکان می دهد تا بهبود یابد و بطور کامل نیاز بدن را تامین کند.این دارو همچنین خطر عوارض جانبی مرتبط با انسولین مصنوعی را کاهش می دهد. این عوارض در بیماران دیابتی به شکل بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی بروز می کند و احتمال نیاز به پیوند کلیه را در آنها بیشتر می  کند. این دارو در ۱۴۰ مرکز اروپا، آمریکای شمالی و آفریقای جنوبی در حال آزمایش است.
آزمایش ها نشان می دهد که استفاده از این دارو در طول یک دوره زمانی مثلا” ۲ سال به لوزالمعده کمک می کند آنقدر بهبود بیابد که انسولین بیشتری بسازد. در چنین موقعیتی بیمار می تواند تزریق انسولین را متوقف کند.

اگر مشکوک به ابتلا به دیابت هستید:
اگر در معرض دیابتی شدن هستید، یعنی اختلال در تست قند خون ناشتا داشتید و عوامل خطری چون زمینه خانوادگی، چاقی و وجود تخمدانهای پلی کیستیک در شما تشخیص داده شده باید تحت نظارت پزشک، رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب قرار بگیرید چون مستعد به دیابت هستید. ۵/۴ میلیون نفر از مردم تست قند خون ناشتای غیر طبیعی دارند و مستعد دیابت هستند در حالیکه این خطر را نمی شناستد. از همین حالا باید حواستان به مصرف مواد شیرین و چرب و زولبیا و بامیه و از این دست غذاها که استفاده از آن متاسفانه در افطار سنتی ما به وفور شایع است، باشد.



گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی دیابت ایران

توسط : diabeti  در تاریخ : 10-07-1396, 22:01   بازدیدها : 11186   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
نظرات